
Druk własnej książki – częste błędy
Samodzielne wydanie książki to ekscytująca przygoda. Jednocześnie jest to również proces pełen wyzwań. Wielu autorów, zwłaszcza debiutujących w self-publishingu, napotyka na przeszkody, które mogą wpłynąć na jakość finalnego produktu, jego odbiór przez czytelników, a nawet na sukces finansowy całego przedsięwzięcia. W tym artykule omówimy najczęstsze błędy popełniane podczas przygotowywania druku własnej książki oraz podpowiemy, jak ich unikać.
Brak wyliczenia kosztów związanych z wydaniem własnej książki
Jednym z najczęstszych błędów jest niedoszacowanie kosztów związanych z wydaniem książki. Autorzy często koncentrują się na kosztach druku książek w technologii cyfrowej lub offsetowej, zapominając o innych istotnych wydatkach. O czym należy jeszcze pamiętać?
- Redakcja i korekta – oczywiście można wykonać ją samodzielnie, ale zaufajcie nam – profesjonalna korekta i redakcja tekstu jest niezbędna, aby uniknąć błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, gramatycznych i stylistycznych, które mogą zniechęcić czytelników i wpłynąć na postrzeganie publikacji. Podczas samodzielnej pracy nad tekstem rzadko komu udaje się wychwycić wszystkie usterki językowe.
- Projekt okładki – atrakcyjna okładka książki przyciąga uwagę i wpływa na decyzję o zakupie. Może być też świetnym materiałem marketingowym i miejscem dla recenzji, czy słowa o autorze. Warto to wszystko dobrze przemyśleć i zaprojektować. Przygotowanie okładki to wbrew pozorom niełatwy proces – jesteśmy przekonani, że inwestycja w profesjonalny projekt graficzny.
- Skład i łamanie tekstu – tekstu w pliku docx. raczej żadna drukarnia nie przyjmie ;) Konieczne jest właściwe zaprojektowanie układu graficznego, formatowanie tekstu, ustawienie poprawnych marginesów, zaprojektowanie paginacji etc., w końcu przygotowanie pliku pdf. Wszystko to ma na celu zapewnienie czytelności i estetyki wnętrza książki. Dobrze jest zlecić to doświadczonemu w składzie tekstu specjaliście.
- Działania marketingowe – można powiedzieć: last but not least. Promocja książki to klucz do dotarcia do potencjalnych czytelników. Wspaniale, jeśli autor ma swój kanał na YT, profile w mediach społecznościowych, gdzie można promować swoją publikację, także płatnymi działaniami.
- Koszty magazynowania i dystrybucji – w zależności od wielkości nakładu potrzebne będzie miejsce, gdzie egzemplarze będą przechowywane, zanim książka trafi do punktów dystrybucji lub wprost do czytelników. Jeśli zamawiany jest mały nakład, spokojnie będzie można magazynować go nawet w niewielkim mieszkaniu. Jeśli jednak nakład książki jest spory – trzeba pomyśleć o dogodnym i bezpiecznym magazynie. To już generuje koszty. Tak samo zresztą jak dostawa z drukarni – nie zawsze jest w cenie druku, szczególnie, jeśli zamawiający życzy sobie wysyłki książek na kilka adresów.
Brak uwzględnienia tych kosztów może prowadzić nie tylko do nieprzyjemnego zaskoczenia, ale przede wszystkim do niespodziewanych wydatków i opóźnień w procesie wydawniczym.
Brak planu i uzgodnienia terminów
Dobry plan nie jest zły. Wydanie własnej książki dobrze traktować jako projekt i zacząć od ustalenia ramowego planu wszystkich działań. Ważne jest, aby:
- ustalić terminy związane z przygotowaniem książki i drukiem – określić daty rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych etapów, takich jak redakcja, korekta, skład, projekt okładki i sam druk,
- skonsultować się z drukarnią – omówić wymagania techniczne dotyczące plików do druku, formatów, marginesów, spadów i innych istotnych parametrów (o wcześniejszych etapach związanych z ustaleniem parametrów druku i wyceną piszemy w innym artykule blogowym),
- trzymać się ustaleń – trzeba pamiętać, że wszystkie zmiany założeń i ustaleń z drukarnią mogą powodować tzw. obsuwy czasowe. Jeśli planowaliśmy książkę w oprawie miękkiej klejonej, a nagle zapragnęliśmy okładki twardej i szytego wnętrza, jeśli zmieniamy objętość książki, bo mamy więcej stron niż planowaliśmy – to wszystko nie tylko ma wpływ na cenę książki, ale także może mieć znaczenie dla zaakceptowanych terminów,
- zarezerwować czas na korekty – przewidzieć czas na ewentualne poprawki po otrzymaniu próbnego wydruku z drukarni (proofa),
- zaplanować datę premiery, działań promocyjnych i przedsprzedaż – czytelnicy oczekują konkretnych informacji odnośnie tego, kiedy mogą zakupić przedpremierowe egzemplarze.
Nieustalenie harmonogramu prac, brak konsultacji w tym zakresie z drukarnią i osobami, które wspierają nas w procesie przygotowania książki do druku, może prowadzić do chaosu, opóźnień i stresu, które w efekcie zwiększają ryzyko błędów i obniżają jakość finalnego produktu.
Brak działań marketingowych
Nawet najlepiej napisana i wydana książka nie odniesie sukcesu bez odpowiedniej promocji. Częstym błędem jest przekonanie, że książka „sprzeda się sama”. Niestety, tak to nie działa. Dotarcie do potencjalnych czytelników wymaga pewnego wysiłku i zaangażowania. Przede wszystkim warto zbudować obecność w mediach społecznościowych (na Facebooku, Instagramie, Youtube, TikToku). Regularne publikowanie treści związanych z książką, stymulowanie zainteresowania „followersów” poprzez pokazywanie relacji z poszczególnych procesów powstawania książki, rabat dla tych, którzy zamawiają książkę przedpremierowo to klucz do tworzenia zaangażowanej społeczności. Oprócz social mediów dobrze mieć stronę internetową lub bloga, czyli miejsce, gdzie czytelnicy znajdą informacje o książce, autorze i możliwościach zakupu. Ze stroną i blogiem powiązany jest newsletter – to kolejne narzędzie, które może być skutecznym kanałem komunikacyjnym służącym do wysyłania e-maili z aktualnościami i promocjami. Nie zapominajmy też o bezpośrednim kontakcie z czytelnikami. Nic tak nie buduje zaufania i nie zwiększa sprzedaży jak kontakt face to face – kiedy dajemy czytelnikowi szansę na spotkanie, rozmowę i uzyskanie autografu. Warto organizować spotkania autorskie, dobrze jest uczestniczyć w targach książki czy różnego rodzaju eventach literackich.
Podsumowując – brak działań marketingowych ogranicza zasięg książki i zmniejsza szanse na sukces sprzedażowy.
Jak uniknąć błędów?
Dobre przygotowanie do wyzwania jakim jest druk cyfrowy książki pozwala zminimalizować ryzyko popełnienia powyższych błędów. Po pierwsze: sporządź szczegółowy budżet. Uwzględnij wszystkie potencjalne koszty związane z wydaniem książki, zastanów się, czy wszystko jest ujęte w kosztorysie. Opracuj harmonogram prac – ustal realistyczne terminy dla każdego etapu procesu wydawniczego. Terminy związane z drukowaniem potwierdź w drukarni. Zwróć uwagę, że drukarnie liczą czas produkcji od momentu zwolnienia plików do druku – wydruk próbny czy ewentualne poprawki w plikach już oddanych do druku wydłużają czas produkcji. Kolejna rzecz – konsultuj się z profesjonalistami – skorzystaj z usług doświadczonych redaktorów, grafików, korektorów, dtp-owców, polecanej drukarni. Przygotuj pliki zgodnie z wymaganiami drukarni – dopilnuj, aby pliki były poprawnie przygotowane – miały odpowiedni format, marginesy, spady i inne techniczne aspekty. Zainwestuj w marketing – zaplanuj działania promocyjne z wyprzedzeniem i konsekwentnie je realizuj.
Pamiętaj, że sukces książki zależy nie tylko od jej treści, ale również od jakości wydania i skutecznej promocji. Dobrze przygotowany plan i współpraca z profesjonalistami zwiększają szanse na pozytywny odbiór dzieła przez czytelników i osiągnięcie zamierzonych celów.