
Jak zarabiać na pisaniu – podpowiadamy
Pisanie to nie tylko tworzenie książek. Jeśli masz lekkie pióro, wiele dróg stoi przed tobą otworem. Dzięki temu przewodnikowi dowiesz się w jaki sposób możesz zarobić na pisaniu i gdzie szukać pierwszych zleceń. Oferta rynku jest całkiem spora.
Rozpoczęcie kariery pisarskiej i zarabianie na pisaniu
Nie musisz mieć dyplomu magistra filologii polskiej ani ukończonych specjalistycznych kursów. Wystarczy dobry warsztat pisarski, kreatywność i chęć rozwoju. Pamiętaj jednak o podstawach – jakość twoich tekstów musi być na najwyższym poziomie, zleceniodawca może Ci nie wybaczyć literówek i błędów językowych. Zacznij od budowania portfolio, nawet jeśli oznacza to pisanie za darmo lub za symboliczne wynagrodzenie. Wraz z doświadczeniem, pojawią się wyższe zarobki.
Copywriting – pisanie tekstów reklamowych jako sposób na zarobek
Czym zajmuje się copywriter? Najogólniej rzecz ujmując tworzy teksty w celach marketingowych. Mogą to być teksty wykorzystywane zarówno w tradycyjnych mediach (prasa, radio), jak i w Internecie (content marketing). Copywriterzy tworzą artykuły blogowe, opisy produktów, teksty na strony www, hasła reklamowe, scenariusze podcastów, czy nawet video tutoriali. Firmy i przedsiębiorcy często poszukują też autorów do tworzenia treści SEO na stronę internetową, które generują na niej ruch i wpływają na jej pozycjonowanie (tzw. SEO copywriting). Dobry copywriter powinien zatem nie tylko sprawnie operować językiem, ale posiadać także znajomość psychologii konsumenta i co nieco wiedzieć o pozycjonowaniu stron.
Zarabianie na pisaniu artykułów dla blogów i postów oraz mediów
Dziś praca copywritera najczęściej kojarzy się z pisaniem postów publikowanych w social mediach oraz tworzeniem tekstów blogowych. Kluczowa jest tu umiejętność dostosowania tonu i stylu do konkretnej platformy oraz znajomość trendów. Przydaje się także biegłość w wyszukiwaniu informacji w internecie i zdolność do tworzenia wg ścisłych wymogów – np. co do liczby znaków ze spacjami. Posty powinny być kreatywne, chwytliwe, a przede wszystkim angażujące, zaś artykuły na bloga powinny być oryginalnymi tekstami o charakterze eksperckim lub poradnikowym. Stawki za taki rodzaj „kreatywnego pisania” mogą się różnić w zależności od doświadczenia, długości i jakości tekstu, ale regularne pisanie może przynieść stabilny dochód. Zarobki copywriterów mogą być bardzo atrakcyjne, zwłaszcza przy pracy z dużymi klientami.
Pisanie e-booków i kursów online jako sposób na zarobek
Jeśli jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, to pisanie e-booków i tworzenie kursów online może stać się doskonałym sposobem na generowanie pasywnego dochodu. Warunkiem finansowego powodzenia jest jednak stworzenie zaangażowanej społeczności w mediach społecznościowych i skuteczna promocja. Nie bez znaczenia jest też jakość i unikatowość samych treści.
Ghostwriting, czyli autor do wynajęcia
Ghostwriter to inaczej autor widmo. Tworzy on treści, pod którymi podpisuje się zazwyczaj ktoś inny – najczęściej zleceniodawca. Ghostwriting często wiążemy z biografiami znanych osób, jednak w taki sposób powstają różne rodzaje tekstów – piosenki, wiersze, czy powieści. Kluczowy jest tu doskonały warsztat pisarski.
Pisanie książek i koszty związane z ich wydaniem
Jeśli marzysz o napisaniu własnej książki (i zarabianiu na niej), to może warto podjąć to ryzyko. Jeśli stawiasz na self-publishing, warto pamiętać o kosztach z tym związanych. Redakcja, korekta, skład, druk i promocja to elementy, które wymagają inwestycji. Drukarnie cyfrowe oferują niskonakładowy druk książek, co pozwala na kontrolowanie kosztów i testowanie rynku bez dużych, obciążających nakładów finansowych. Podobnie jak w przypadku e-booków – marketing spoczywa na twoich barkach, dlatego warto zbudować zaangażowaną społeczność na Facebooku, Instagramie czy TikToku, aby twoja książka mogła trafić do zainteresowanych nią odbiorców.
Gdzie szukać pierwszych zleceń
Jeśli jesteś nowicjuszem i dopiero zaczynasz swoją przygodę z zarobkowym pisaniem? Zacznij od swoich znajomych. Twój przyjaciel ma sklep wędkarski, a koleżanka salon kosmetyczny? Zaproponuj im napisanie kilku postów do mediów społecznościowych lub notki na firmowego bloga. Jeśli nie chcesz angażować swoich bliskich, pozostaje Ci szukać zleceń w internecie na stronach takich jak Useme czy Textbroker. Zlecenia dla copywriterów freelancerów znajdziesz również na platformach, których zwykle szuka się pracy np. pracuj.pl lub olx. Tym sposobem możesz dotrzeć do różnych klientów. Nie lekceważ też potęgi mediów społecznościowych. Swój pierwszy angaż możesz zdobyć na dedykowanych facebookowych grupach.
Zarabianie na pisaniu to nie tylko tworzenie książek. Istnieje wiele ścieżek kariery dla osób z talentem do pisania. Wybierz tę, która najlepiej odpowiada Twoim umiejętnościom i zainteresowaniom, i zacznij zarabiać na swojej pasji. Może ona stać się satysfakcjonującym zajęciem.