14.01.2021

100 zgłoszeń, 15 tysięcy złotych nagród, czyli krótkie podsumowanie Konkursu

Za nami pierwsza edycja Konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch. Zainteresowanie konkursem, liczba nadesłanych zgłoszeń, setki pytań – wszystko to przerosło nasze oczekiwania. Przede wszystkim jednak zaskoczyła nas i ucieszyła jakość nadesłanych projektów – w pełni profesjonalnych, pomysłowych, o wysokich walorach artystycznych i estetycznych. Czas na krótkie podsumowanie konkursu.

21 grudnia 2020 r. ogłosiliśmy wyniki Konkursu na okładkę książki uszlachetnioną w technologii 3D Touch. Spośród setki nadesłanych projektów wybraliśmy 8, ich autorzy otrzymali nagrody w łącznej kwocie 15 tys. złotych.

Konkurs, którego współorganizatorem była firma Konica Minolta Business Solutions Polska, natomiast partnerem medialnym magazyn i portal Wydawca.com.pl, skierowany był do grafików – osób zarówno profesjonalnie zajmujących się projektowaniem graficznym, jak i amatorów. Celem Konkursu była promocja nowoczesnego projektowania okładek, a także rozpropagowanie nowych możliwości w zakresie cyfrowych uszlachetnień w drukarni Totem – czyli technologii 3D Touch, z wykorzystaniem systemu MGI JetVarnish 3D.

Krótkie podsumowanie konkursu

Na konkurs napłynęło aż 100 zgłoszeń. Wiele projektów zaskoczyło nas dojrzałością graficzną i odwagą w zastosowaniu cyfrowych uszlachetnień. Wg profesora Lecha Majewskiego, jednego z jurorów Konkursu “wybór prac nagrodzonych i wyróżnionych nie był łatwy – zdecydowana większość projektów prezentowała wysoki poziom, zarówno pod względem wartości graficznych, jak i umiejętności zastosowania konkretnych technologii uszlachetnień. Prace cechowała spójność koncepcji graficznych z zastosowanymi uszlachetnieniami, które nie tylko wzbogacały projekt, ale też często stały się jego głównym elementem. Lakierowanie 2D i 3D, różnego typu i koloru folie stworzyły nową, niespotykaną dotąd jakość i wymiar obrazu, wpływając na estetykę i artyzm projektów graficznych. Jednocześnie należy złożyć gratulacje firmom Totem i Konica Minolta za zorganizowanie Konkursu, gdyż spełnia on poza funkcją kulturową, także funkcję edukacyjną.”

Jury w składzie: cytowany wyżej prof. Lech Majewski – Kierownik Katedry Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Andrzej Palacz – właściciel wydawnictwa Inicjał oraz redaktor naczelny magazynu i portalu Wydawca.com.pl, prof. Georgij Petriaszwili – Kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych Politechniki Warszawskiej, Michał Rejnowski – Prezes Totem.com.pl, Mateusz Woźniak – Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska wyłoniło 3 najlepsze prace i przyznało 5 równorzędnych wyróżnień.

Zwycięzcy w konkursie

Nagroda główna w wysokości 5 tys. złotych przyznana została Wojciechowi Mazurowi za pracę “Niewidzialny człowiek”.

Niewidzialny człowiek

Jury doceniło niezwykłą prostotę rozwiązań graficznych, oszczędność użytych środków artystycznych i technicznych – przy jednoczesnym uzyskaniu nieprzeciętnej siły przekazu, niemożliwej do osiągnięcia bez technologii 3D Touch. 2. miejsce w Konkursie i nagrodę w wysokości 3 000 zł otrzymała Paulina Bień, autorka projektu pn. “Wojna światów” – za inteligentne wykorzystanie innowacyjnych technologii uszlachetnień i intrygującą graficzność przekazu.

Wojna światów

Praca pn. “Totem” zajęła 3. miejsce, zaś jej autor, Maciej Kowalski otrzymał 2 000 zł.

Totem okładka

W uzasadnieniu wyboru pracy jury podkreśliło twórcze połączenie różnych technik uszlachetnień druku i wysoką kreatywność w zastosowaniu dostępnych środków technologicznych.

Wyróżnienia po 1 000 zł otrzymali:

Królowa śniegu

Agnieszka Ciesielska za pracę “Królowa śniegu”,

Ubik

Jakub Kołodziejak za projekt “Ubik”,

Krnąbrny księżyc

Małgorzata Dudziak za “Krnąbrny księżyc”,

Ferdydurke

Antonina Janus – Szybist za “Ferdydurke”

Blues kojota

oraz Ewa Olejnik-Rakowska za “Blues kojota”. Wszystkie wyróżnione prace cechuje imponująca kreatywność i harmonia warstwy graficznej z zastosowanymi uszlachetnieniami. W twórczy sposób nie tylko wspierają one przekaz graficzny, ale nadają nowe znaczenia komunikowanym treściom.

Mateusz Woźniak, Dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w firmie KM, podkreśla, że “konkurs łączy w sobie kompetencje warsztatu artystycznego i technologicznego. Z perspektywy dostawcy urządzenia MGI JetVarnish 3D zawsze najważniejsza jest technologia. W tym przypadku dostarcza ona nie tylko nowych rodzajów uszlachetnień, ale wpływa także na percepcję produktu, jakim jest książka, dając odbiorcy nowe doznania. Tym samym konkurs pokazuje ogromny, niewykorzystany dotąd potencjał, a mianowicie tworzenie różnego rodzaju tekstur potęgujących doznania sensoryczne. Wierzę, że stworzy to nowy standard projektowania okładek i da ogromną szansę w wymiarze biznesowym, artystycznym, marketingowym wszystkim uczestnikom rynku książki.”

Będzie druga edycja!

Już dziś wiemy, że warto kontynuować nasz konkurs. Drugą edycję planujemy w tym roku.  “Zainteresowanie konkursem, jego dobre przyjęcie, niezwykle wysoki poziom prac spowodowały, że planujemy drugą edycję – mówi Michał Rejnowski, Prezes Totemu. Wydaje się, że jest to doskonały sposób nie tylko na promocję i propagowanie technologii 3D Touch, ale także na wsparcie młodych, zdolnych projektantów zajmujących się tworzeniem okładek książek. Ponadto nasz konkurs okazał się efektywnym działaniem edukacyjnym. Przygotowanie plików do druku nie dla wszystkich jest łatwe i oczywiste, otrzymaliśmy wiele zapytań, szczególnie związanych z cyfrowymi uszlachetnieniami. Mamy poczucie, że formuła konkursu to doskonały sposób na propagowanie innowacyjnych technologii dostępnych w nowoczesnej poligrafii. Nasz konkurs osiągnął wszystkie cele, które przed nim stawialiśmy. Przede wszystkim zyskała jednak książka. Z technologią 3D Touch jej okładka uzyskuje nowe walory – na poziomie estetycznym, artystycznym, sensorycznym, skutecznie podnosząc jej atrakcyjność wizualną i wyróżniając na księgarskiej półce”.

1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (Zagłosuj!)
Loading...
joanna zielinska

Joanna Zielińska

Kierownik Działu marketingu w Totem.com.pl. Entuzjastka tak wielu rzeczy, że nie sposób ich tu wymienić. Uwielbia starocie. Lubi czytać i podejrzewa, że także biegać, gdyby w końcu zaczęła 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Twoje imię wraz z treścią komentarza zostaną opublikowane na blogu.
Administratorem tych danych będzie firma Totem.com.pl
Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności.