
Projektujemy i drukujemy katalog
Jak zaprojektować i wydrukować katalog, który przyciągnie uwagę klientów? Jest na to kilka sposobów ;)
Dobrze zaprojektowany katalog firmowy to zbiór informacji o wybranych produktach lub usługach. Jego celem jest prezentacja oferty. Przede wszystkim jest to skuteczne narzędzie marketingowe, które może przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić ich do zakupu. Jak przygotować katalog do druku, aby wyróżniał się na tle konkurencji, spełniał swoje funkcje i jednocześnie był atrakcyjny dla odbiorcy? Oto kilka wskazówek!
Kluczowe elementy projektu katalogu firmowego
Projektowanie katalogu wymaga przemyślenia kilku istotnych spraw. Warto zacząć od wyboru formatu katalogu, ponieważ determinuje on późniejszy układ graficzny. Tu mamy wręcz nieograniczone możliwości, dobrze jednak kierować się rozsądkiem i tym, aby katalog był zarówno poręczny, jak i należycie pokazywał nasze produkty. Najpopularniejszymi formatami – optymalnymi także kosztowo – są klasyczne a4 lub a5. Często firmy decydują się na wybór opcji poziomej, czyli tzw. formatu albumowego, popularnego w tego rodzaju wydawnictwach. Ciekawym formatem jest także klasyczny kwadrat 210 x 210 mm. Kolejnym elementem jest układ graficzny. Powinien być przejrzysty i konsekwentnie utrzymany w całym wydawnictwie. Istotną sprawa jest także typografia – czyli wybór właściwych czcionek, które zapewnią przejrzystość i wysoką estetykę publikacji.
O czym jeszcze warto pamiętać? O spójności wizerunkowej, czyli dobrze jest zadbać, aby nasze promocyjne wydawnictwo było zgodne z identyfikacją wizualną firmy w zakresie kolorystyki i stylu graficznego. I rzecz ostatnia – choć nie mniej ważna – jakość zdjęć użytych w katalogu. Wysokiej jakości fotografie i ilustracje we właściwej rozdzielczości (300 dpi), z odpowiednim nasyceniem kolorami, dużą ostrością szczegółów niewątpliwie podnoszą atrakcyjność katalogu.
Jak wybrać zdjęcie na okładkę katalogu?
Okładka katalogu to pierwsza rzecz, z którą zetknie się klient. W przypadku tego typu wydawnictw znane powiedzenie o nieocenianiu wnętrza przez pryzmat okładki traci nieco na swej prawdziwości ;) W przypadku materiałów promocyjnych okładka jest nie mniej istotna niż wnętrze. Powinna być atrakcyjna i zachęcać do przejrzenia środka. Najlepiej sprawdzają się na niej zdjęcia wysokiej jakości i/lub grafiki nawiązujące do tematyki katalogu. Szukajmy takich zdjęć, które będą tematyczną zapowiedzią tego, co we wnętrzu. Można użyć fotki wybranego produktu z oferty, można pokazać go w atrakcyjnym kontekście, można zaprezentować modela/modelkę z naszym produktem. To ostatnie rozwiązanie sprawdza się szczególnie w przypadku mody, podróży, biżuterii – nic tak bowiem nie przyciąga zainteresowania odbiorcy niż zaprezentowanie przez potencjalnego użytkownika, nic tak nie zwraca uwagi niż miły, uśmiechnięty człowiek ;)
Treść katalogu – jak zaplanować jej układ?
Treść katalogu powinna być uporządkowana w logiczny sposób. Strony tytułowe, opisy produktów, ceny, dane kontaktowe – wszystko powinno być odpowiednio rozplanowane. Kluczowe zasady to:
- hierarchia informacji – najważniejsze treści powinny być wyróżnione (innym rodzajem czcionki, kolorem, pogrubieniem, umiejscowieniem na stronie),
- przejrzystość – odpowiednie marginesy i odstępy ułatwiają czytanie, a właściwa ilość przestrzeni pomiędzy elementami powoduje, że komunikat treściowy i wizualny jest czytelny i jasny,
- wykorzystanie ikon i grafik – ułatwiają nawigację, podnoszą estetykę, są ciekawym urozmaiceniem i jednocześnie porządkują treść,
- minimalistyczny układ, który nie przytłoczy odbiorcy nadmiarem elementów i niepotrzebnych efektów.
Wybór odpowiednich materiałów do druku katalogu reklamowego
Dobór papieru i techniki druku ma kluczowe znaczenie dla efektu końcowego. Zaczynamy od gramatury papieru. Standardowy katalog drukuje się na papierze od 130 do 170 g/m², choć nikt nie zabroni nam użycia surowca w niższej gramaturze – np. 90 g. W przypadku katalogów produktowych, folderów firmowych czy innych materiałów reklamowych – zazwyczaj z zadrukiem dwustronnym, dużą liczbą zdjęć, mocno i gęsto zadrukowanych, w pełnym kolorze, warto sprawdzić, czy w przypadku druku dwustronnego wybrana gramatura będzie wystarczająca, żeby druk nie „przebijał”. Oczywiście na okładkach możemy zastosować papier o gramaturze wyższej – np. 250-300 g/m². Co zaś do rodzaju papieru – tu także mamy kilka możliwości. Możemy użyć papieru offsetowego lub papieru kredowego (z połyskiem, tzw. kredy), możemy pokusić się – szczególnie na okładkach – o papier ze strukturą – np. moletowany.
Warto tu przypomnieć, że w przypadku małych i średnich nakładów katalogów czy folderów reklamowych zalecany jest druk cyfrowy – pozwala na szybki druk, personalizację nakładów, łatwy dodruk. Gdy mamy zapotrzebowanie na nakład kilkunastotysięczny lub większy – wtedy należy skorzystać z możliwości technologii druku offsetowego (tzw. offsetu).
Oprawa i uszlachetnienie
Jaki rodzaj oprawy wybrać do katalogu? Możliwości jest kilka. Wydawnictwa katalogowe mogą być szyte nićmi lub klejone. W wielu przypadkach – szczególnie dla prezentacji nietypowych produktów i usług sprawdzają się także oprawy spiralowe. Bardzo popularne są także katalogi szyte drutem. Elementem łączącym poszczególne kartki wnętrza są tu zszywki płaskie lub oczkowe. Te drugie pozwalają na wpięcie katalogu do segregatora (co w efekcie umożliwia potem wygodną archiwizację i przeglądanie). Przy wyborze rodzaju oprawy kierujmy się kilkoma przesłankami – jeśli katalog ma niewiele stron, zastanówmy się czy nie korzystać z oprawy zeszytowej, jeśli we wnętrzu użyliśmy papieru o bardzo wysokiej gramaturze – bezpieczniej i funkcjonalniej jest zastosować oprawę szytą nićmi.
Ekskluzywność katalogu może podkreślić uszlachetnienie okładki – np. wykończenie go folią soft touch, folią mat lub błysk i następnie zastosowanie jednego lub kilku cyfrowych lub tradycyjnych uszlachetnień, takich jak lakier uv punktowy, tłoczenie folią, sztancowanie. W naszej drukarni oferujemy także zadruk krawędzi – który z powodzeniem realizowaliśmy już także na niewielkich objętościowo produktach, dzięki czemu publikacje prezentują się niezwykle oryginalnie i nietuzinkowo.
Jak współpracować z drukarnią online, by zamówić druk katalogu?
Katalog – w zależności od tego, ile egzemplarzy potrzebujemy, możemy zamówić w drukarni cyfrowej lub drukarni offsetowej. Tak jak już wspominaliśmy, zasada jest prosta – mniejsze nakłady są idealne dla drukarni cyfrowej, większe – szczególnie kilkutysięczne – dla offsetowej. Naszą publikację możemy zamówić online lub w „tradycyjnej” firmie, kontaktując się z nią telefonicznie bądź via mail. Wybór zależy od naszych indywidualnych preferencji. Co zrobić zanim zlecimy nasz wydruk? Po pierwsze – ustalmy wielkość nakładu. Skonsultujmy ze zleceniobiorcą detale zlecenia, dopytajmy o szczegóły związane ze specyfikacją, zobaczmy opcje uszlachetnienia. Warto też sprawdzić wymogi techniczne drukarni (czyli w jakim formacie powinny być przygotowane pliki, w jakiej rozdzielczości, z jakimi spadami – tu dopowiedzmy, że zazwyczaj pliki powinny być przygotowane w formacie PDF, ze spadami 3-5 mm i rozdzielczością 300 dpi). Ustalmy cenę druku – drukarnie mają różne cenniki, ważne jest, aby oferta drukarni była dostosowana do naszego budżetu.
Poprawnie zaprojektowany i wydrukowany katalog to klucz do skutecznej promocji firmy. Współpraca z doświadczoną drukarnią pozwala uzyskać produkt najwyższej jakości, który przyciągnie uwagę klientów i wyróżni się na tle konkurencji. Serdecznie zapraszamy do naszej drukarni i skorzystania z oferty Totemu – oferujemy druk cyfrowy, zapewniamy atrakcyjne ceny i krótkie terminy realizacji.